招待講演・口頭発表・ポスター発表

招待講演ポスター口頭発表

Mobile Learning: Reflections on the Past and Visions for the Future
The 31st International Conference on Computers in Education (ICCE 2023).
Lung-Hsiang Wong, Daner Sun, Hiroaki Ogata, Hyo-Jeong So, Xiaoquing Gu and Ting-Chia Ssu.
Asia-Pacific Society for Computers in Education (APSCE),島根県くにびきメッセ,2023.12.7
https://eds.let.media.kyoto-u.ac.jp/ICCE2023/

Challenges and Opportunities of Educational Data Science for Reading Systems, The 31st International Conference on Computers in Education (ICCE 2023).
Brendan Flanagan
Asia-Pacific Society for Computers in Education (APSCE),島根県くにびきメッセ,2023.12.7
https://eds.let.media.kyoto-u.ac.jp/ICCE2023/

Bridging Learning Analytics Research and Practice With LEAF System, Interactive Event
31st International Conference on Computers in Education (ICCE 2023).
Changhao Liang, Yiling Dai, Izumi Horikoshi, Rwitajit Majumdar and Hiroaki Ogata.
Asia-Pacific Society for Computers in Education (APSCE),島根県くにびきメッセ,2023.12.4
https://eds.let.media.kyoto-u.ac.jp/ICCE2023/

教育データの利活用について, 兵庫議会・文教常任委員会における特定テーマ「教育デジタルトランスフォーメーション(DX)の推進について」に関する調査研究を目的とする講演
緒方広明
兵庫議会・文教常任委員会,兵庫県庁3号館,2023.11.17

Educational Big Data Analysis
Hiroaki Ogata
国立台湾師範大学,国立台湾師範大学,Online,2023.11.15

教育ビッグデータとAIを活用した授業の実践と改善
緒方広明
第70回近畿算数・数学教育研究滋賀大会,栗東芸術文化会館さきら,2023.11.10
https://kinki-sansu-sugaku-shiga.jimdosite.com/

ラーニングアナリティクスの研究と実践の最前線
緒方広明
オンラインラーニングフォーラム,Online,2023.11.2

Potentials of Customizable Data-driven Dashboard: Insights from University Teacher
Taito Kano, Changao Liang, Izumi Horikoshi, Hiroaki Ogata.
14th International Conference on Learning Analytics and Knowledge,京都国際会館,2024.3.20
https://www.solaresearch.org/events/lak/lak24/

OKLM: A Universal Learner Model Integrating Everyday Learning Activities with Knowledge Maps
Takii, K., Koike, K., Horikoshi, I., Flanagan, B., & Ogata, H.
14th International Conference on Learning Analytics and Knowledge,京都国際会館,2024.3.20
https://www.solaresearch.org/events/lak/lak24/

Learning Analytics for Ubiquitous Learning: Linking In-class and Out-of-class Contexts
Manabu Ishihara, Yuko Toyokawa, Izumi Horikoshi, Hiroaki Ogata.
14th International Conference on Learning Analytics and Knowledge,京都国際会館,2024.3.20
https://www.solaresearch.org/events/lak/lak24/

Understanding Learners’ Cross-context Self-direction Skill Achievement Behavior
Junya Atake, Chia-Yu Hsu, Huiyong Li, Izumi Horikoshi, Rwitajit Majumdar, Hiroaki Ogata.
14th International Conference on Learning Analytics and Knowledge,京都国際会館,2024.3.20
https://www.solaresearch.org/events/lak/lak24/

Automated Classification of Student’s Self-reflection Using BERT: Consideration and Possibilities for Self-Directed Learning Support
Zixu Wang, Chia-Yu Hsu, Junya Atake, Izumi Horikoshi, Huiyong Li, Rwitajit Majumdar, Hiroaki Ogata.
14th International Conference on Learning Analytics and Knowledge,京都国際会館,2024.3.20
https://www.solaresearch.org/events/lak/lak24/

Anticipatory response to ELSI (ethical, legal, and social issues) of EdTech in Japan
Kaito Wakabayshi, Kei Kano, Nobutsugu Kanzaki, Atsuo Kishimoto, Takayuki Goto, Hitoshi Sato, Takayuki Shiose, Satoshi Takahashi, Yuko Fujimura, Goro Horiguchi, Eri Mizumachi, Masayuki Murakami.
The third global STS conference, Singapore,Nanyang Technological University(南洋理工大学)、シンガポール,2024.2.24
https://4sonline.org/news_manager.php?page=33625

2023年

Exploratory Research on Learning Analytics Adoption in Japanese Higher Education Institutions
David Soto, Shizuka Shirai, Mayumi Ueda, Manabu Higashida, Masayuki Murakami, Yuki Uranishi
情報処理学会第87回全国大会,立命館大学,2025.3.14
https://www.ipsj.or.jp/event/taikai/87/index.html

データ収集における児童・生徒からの賛意に関する課題
後藤崇志,塩瀬隆之,加納圭
日本教育工学会2025年春季全国大会,成城大学,2025.3.8
https://www.jset.gr.jp/taikai46/

『こどもデータ』の法的保護
堀口悟郎
情報法制学会第8回研究大会,慶應義塾大学,2024.11.10
https://alis.or.jp/eventsalis/2024/2024-11-10.html

感性工学的視点からのメタバース教室デザインの分析
丸子圭哉,毛利考佑,岡本 勝,松原行宏
教育工学研究会(ET),名古屋工業大学,2024.11.9
https://ken.ieice.org/ken/program/index.php?tgs_regid=612f8f9d828c17de17ae401201bc40b3d64bf72c95bc1bbf636d7e59f9c16266&tgid=IEICE-ET

Practice on Ethical, Legal, and Social Issues (ELSI) / Responsible Research and Innovation (RRI) of Educational Technology (EdTech) Using Student Educational Data
Kei Kano, Nobutsugu Kanzaki, Atsuo Kishimoto, Takayuki Goto, Hitoshi Sato, Takayuki Shiose, Satoshi Takahashi, Yuko Fujimura, Goro Horiguchi, Eri Mizumachi, Masayuki Murakami
PCST Suzhou Symposium 2024,Soochow University,2024.10.16
http://pcstsuzhou.org/

生成AIを活用したDXスキル標準に準拠したスキルサーベイ問題DBの構築と妥当性評価
坂本昌宏, 松原行宏, 毛利考佑
情報処理学会 コンピュータと教育研究会(第176回),尾道市立大学,2024.10.5
https://www.ipsj.or.jp/kenkyukai/event/ce176.html

Development of virtual space for individualized and optimal learning
Keiya Maruko, Lin Shengkai, Kousuke Mouri, Masaru Okamoto, Yukihiro Matsubara
16th IIAI International Congress on Advanced Applied Informatics (IIAI-AAI),サンポート高松,2024.7.6
https://iaiai.org/conference/aai2024/

Development and implementation results of a DX literacy standard skills survey using generative AI
Keiya Maruko, Lin Shengkai, Kousuke Mouri, Masaru Okamoto, Yukihiro Matsubara
16th IIAI International Congress on Advanced Applied Informatics (IIAI-AAI),サンポート高松,2024.7.6
https://iaiai.org/conference/aai2024/

教材のデータを用いた科目群ごとの閲覧パタン分析
湯淺創太,毛利考佑,岡本勝,松原行宏
教育学習支援情報システム研究会(IPSJ-CLE),近畿大学,2024.6.15
https://ken.ieice.org/ken/program/index.php?tgs_regid=81b207dac5386255393eb4077d6c96ca297aafdf17f08debb2ec0a5f0781e431

EUの個人データ保護法
堀口悟郎
KGRIシンポジウム「個人データ保護のグローバル・マップーー憲法と立法過程・深層からみるプライバシーのゆくえ」,慶應義塾大学,2024.6.10
https://www.ccrc.keio.ac.jp/event20240610/

生成AIを利用したDXリテラシー標準スキルサーベイの作問とその実施結果ー地方自治体職員を対象としてー
坂本 昌宏,松原 行宏,毛利 考佑
日本教育工学会2024年春季全国大会,熊本大学,2024.3.2
https://www.jset.gr.jp/taikai44/

リズム訓練支援を指向したVRドラム演奏システム
藤堂 悟, 松原 行宏, 岡本 勝, 毛利 考佑
教育工学研究会 (ET),岡山大学,2023.12.16
https://ken.ieice.org/ken/program/index.php?tgs_regid=aadff3c0079f03d76f8638bd499dabcf9f09fea49fcc891983c41156f207dd88&tgid=IEICE-ET

視線計測に基づく行動履歴を用いた仮想電気分解実験システム
沖田 康弘,岡本 勝,松原 行宏,毛利 考佑
教育工学研究会 (ET),岡山大学,2023.12.16
https://ken.ieice.org/ken/program/index.php?tgs_regid=aadff3c0079f03d76f8638bd499dabcf9f09fea49fcc891983c41156f207dd88&tgid=IEICE-ET